2 oefeningen om liesklachten te voorkomen

pexels-pixabay-235922

Liesklachten, velen hebben er last van en slechts weinigen weten wat eraan te doen. Als je op zoek bent naar Fysiotherapie Leiden, kan je voor je liesklachten bijvoorbeeld langsgaan bij Fysio Effect. Zij zijn immers een fysiotherapiepraktijk waarbij fysiotherapie en revalidatie worden aangepakt bij de oorzaak in plaats van bij de symptomen. Dit betekent dat een groot deel van de aanpak niet louter gericht is op pijnverlichting, maar ook op het versterken van spieren om zo de reden van de pijn aan te pakken.

Spieren versterken

Voor mensen met liesklachten houdt dit in dat er verschillende oefeningen worden aangeraden om te doen om zo te spieren in de lies te versterken of de lies juist soepeler te maken. Deze oefeningen krijg je vaak al te horen op het intakegesprek, zodat dat geen weggegooide tijd is, maar iets waar je meteen mee aan de slag kan. Liesklachten komen vaak voor bij sportmensen, bijvoorbeeld voetballers, maar hoe sportief je ook bent, je weet zelf niet altijd raad. Bij Fysio Effect kunnen ze je vertellen welke oefeningen je zou moeten doen.

Thuis of in de praktijk

Als fysiotherapie Leiden je aanstaat, kan je vaker komen om de oefeningen te doen, maar je kan ze uiteraard ook thuis doen. Zo kan je de adductoren aanspannen met gestrekte benen. Dit doe je door op je rug te liggen met een bal tussen je voeten of onderbenen geklemd, waarbij je deze positie 30 seconden vasthoudt. Een soortgelijke oefening kun je doen waarbij je je benen in een hoek van vijfenveertig graden houdt met de grond. De bal klem je dan tussen je knieen. Voor beide oefeningen geldt dat je niet zodanig hard moet knijpen dat je de dertig seconden niet kan volhouden. Het is namelijk niet het doel om je spieren uit te putten, maar te versterken. Toch kan het geen kwaad als het uitvoeren van de oefening wel een beetje pijn doet.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest